Stát jako garant bezplatného, kvalitního a dostupného vzdělávání
České školství je podfinancované. Od roku 2022 podíl výdajů na školství v poměru k HDP znovu rychle klesá. Chceme, aby náš stát vydával na vzdělávání přinejmenším stejně, kolik v tomto směru činí průměr zemí OECD, tj. 4,6 % HDP. Bez smysluplných investic do školství bude nadále stagnovat celá země.
Dostupné vzdělávání znamená, že i v menších obcích mají děti mateřskou školu a první stupeň základní školy. Očekávaný pokles počtu dětí na základních školách ve většině krajů využijeme ke snížení počtu dětí ve třídách, a to i v mateřských školách. Svazkové školy podpoříme jen tam, kde pro to existují dobré podmínky pro děti a jejich rodiče – úspory nákladů nesmějí být hlavním kritériem.
Předškolní vzdělávání je nejefektivnější investice s nejvyšší návratností. ČR vynakládá na předškolní vzdělávání jen 0,5 % HDP, průměr zemí OECD je 0,8 % HDP. Prosazujeme kvalitní bezplatné předškolní vzdělání pod vedením kvalifikovaných učitelek mateřských škol, zabezpečení hygienických předpisů a zdravého stravování.
Stát nyní stanoví pouze rámcový vzdělávací plán (RVP), každá škola si tvoří vlastní školní vzdělávací plán (ŠVP), chybí sjednocené ročníkové výstupy (to, co má žák umět na konci každého školního roku) – ty jsou dány jen na konci 5. a 9. ročníku. Na školách se používají různé učebnice. Výsledkem je zmatečnost a nerovnost. Prosadíme školskou soustavu, která je vnitřně propojena tak, že jednotlivé stupně a typy škol na sebe vzájemně navazují organizačně i obsahem vyučování a poskytovaného vzdělání, která nepřipouští sociální selekci, všem dětem otevírá cestu k dosažení co nejkvalitnějšího vzdělání v přímé závislosti na možnostech každého. Vnitřní diferenciace se realizuje především prostřednictvím nepovinných a volitelných předmětů a na základě volby samotných žáků.
Současný stav, kdy nestátní školy dostávají takřka stejný objem prostředků „od státu“ jako školy veřejné, ale navíc jsou financovány ze školného a od sponzorů, vytváří nepřijatelnou nerovnost v neprospěch veřejného školství. Církevnímu školství jsou kromě toho poskytovány i další účelové dotace, např. na rozvojové programy. Proto prosadíme snížení veřejné podpory nestátních škol tak, aby financování soukromých a církevních škol stálo převážně na vlastních zdrojích jejich zřizovatelů. Ušetřené finanční prostředky vrátíme do veřejného systému.
Škola by měla být bezpečným prostorem, a proto maximálně apolitická. Na školách zakážeme působení takových neziskových organizací, které se zaměřují na ovlivňování politického procesu, veřejné politiky nebo politických postojů. Ve vztahu politického života a vzdělávání nechceme školy izolovat od reality, ale předcházet jejich účelové politizaci. Vést žáky a studenty aktivně k občanství a osvojování si základních demokratických hodnot lze i bez těchto vlivů.
Současnou podobu tzv. inkluze hodnotíme jako nesystémovou, snižuje kvalitu vzdělávání a ohrožuje fungování systému speciálního školství. Ze strany rodičů navíc vede k další podpoře víceletých gymnázií, soukromého školství a domácího vzdělávání, tedy k privatizaci veřejné služby. Navrhujeme proto provést důkladnou inventuru tzv. inkluze a na základě jejích výsledků její fungování optimalizovat. Podpoříme systém speciálního školství.
Podpoříme kraje v rozšiřování kapacit gymnázií nebo lyceí. Současně podporujeme zvýšení prestiže technického a učňovského školství s podporou malých a středních podnikatelů, kteří se budou na praktické přípravě učňů podílet. Podpoříme také finanční, materiální a personální zajištění výuky předmětu technika/školní dílny na základních školách. Je třeba najít rozumný poměr mezi všeobecným a odborným vzděláváním.
Podporujeme zavádění prvků duálního vzdělávání, které lépe propojuje výuku na středních odborných školách a učilištích s firemní praxí. To povede k posílení prestiže řemesel, ale také k vyšší konkurenceschopnosti českého průmyslu. Firmy si mohou díky duálnímu vzdělávání vychovat své budoucí zaměstnance, studenti zase dostávají přípravu na budoucí praxi a pobírají hodinovou mzdu a zaměstnanecké benefity. Přitom je ale nutné zachovat odpovědnost resortu školství a dané školy za výuku, a to i ve firmě. Nelze připustit model, kdy by student-učeň byl žákem školy se všemi svými právy a povinnostmi v rámci teorie, ale v rámci praxe přestal být žákem a stal se zaměstnancem firmy.
Vysokoškolské vzdělání již nyní vyžaduje značné finanční náklady, zásadně proto odmítáme školné – to vnímáme jako sociální síto, které komplikuje či zcela znemožňuje sociálně slabým mladým lidem studovat školu odpovídající jejich nadání. Stejně odmítáme také zavedení tzv. odloženého školného. Kromě efektivního státního financování vidíme jako dosud nevyužitou možnost k získání prostředků do systému podniková stipendia a granty. Jsme pro podstatné rozšíření systému sociálních a prospěchových stipendií a navýšení dotací na ubytování a stravování.
Poptávka studentů převyšuje nabídku, mnozí jsou tak nuceni pronajímat si byty v soukromí. To představuje další značné finanční náklady a v důsledku sociální bariéru v dostupnosti vysokoškolského studia. Navýšením dotací na ubytování snížíme ceny míst na kolejích pro studenty, které jsou nyní neúměrně vysoké.
Jsme pro adresnou podporu vysokoškolského, akademického i soukromého vývoje a výzkumu, propojení vysokoškolského a akademického výzkumu s reálnou ekonomikou a s vývojem a výzkumem ve státních, veřejných a soukromých podnicích, a to za pomoci státního rozpočtu a financování jednotlivých projektů z veřejných financí a za finančního, materiálního a personálního přispění zainteresovaných institucí a podniků. Celková podpora výzkumu a vývoje v České republice by měla při zapojení soukromých zdrojů a zdrojů EU dosáhnout 3 % HDP. Zároveň by měla být zřízena speciální instituce pro vědu a VŠ, která by veškeré výše zmíněné aktivity zastřešovala.
Díky zvyšování objemu veřejných prostředků přerozdělovaných krajskými samosprávami na vzdělávání zajistíme bezplatné obědy ve školkách i školách. Školní oběd je pro mnoho dětí jediným teplým jídlem za den. Řada rodičů na jejich zaplacení nemá, stávající podpůrné programy jako řešení zdaleka nestačí. Je prokázáno, že bezplatné obědy přispívají ke zlepšení docházky dětí (vyloučené lokality) i jejich školních výsledků a šetří náklady na zdravotní péči v budoucnosti.
Příprava obyvatel na zvládání krizových situací je nutná, a to od dětského věku. Proto chceme její obsah zařadit do předmětů od prvního stupně základní školy.
Stabilizace a rozvoj pedagogických i nepedagogických profesí
Příprava budoucích i stávajících učitelů musí reagovat na vývoj ve společnosti (průmyslová revoluce 4.0). Je nutné analyzovat situaci, vyhodnotit, co se osvědčuje, a nerušit to, co funguje. Zároveň je potřeba posílit praxi studentů pedagogických fakult, které je třeba profilovat nikoli jako odborné, nýbrž jako profesní. Celoživotní vzdělání je u pedagogů nutností, jednou dosažené vzdělání již nestačí.
Personální situace na školách se stále zhoršuje. Průměrný věk pedagogického sboru se zvyšuje; chybí učitelé matematiky, fyziky, chemie, ICT, učitelé odborného výcviku; ročně odchází do důchodu víc učitelů, než kolik jich opouští VŠ, řada absolventů navíc do škol vůbec nenastupuje. Je nutné zvýšit platy všem pedagogickým pracovníkům, nikoli jen učitelům. Průměrný plat kvalifikovaného učitele musí dosahovat 130 % průměrné mzdy, dnes se pohybuje jen kolem 110 %. Současně je třeba snížit rozdíly mezi platy juniorních a seniorních pedagogů, aby se do systému přivedl dostatečný počet mladých.
Odmítáme převod financování nepedagogických pracovníků na obce a kraje. Jsou nedílnou součástí týmu škol vytvářející podmínky pro vzdělávání. Nová úprava nezaručuje, že navýšené prostředky obcím a krajům v rámci RUD půjdou na určený cíl, a proto hrozí ohrožení kvality služeb a další snížení odměňování nepedagogů. Zajistíme jejich důstojnější financování z resortu školství, totéž platí i pro ostatní neinvestiční výdaje (na pomůcky, vzdělávání učitelů apod.).
Chceme, aby každá škola nad 200 žáků měla alespoň jednoho sociálního pedagoga, který bude fungovat mj. jako klíčový spojovací článek mezi školou, sociálními službami, zdravotnictvím, neziskovými organizacemi a rodinami. Věříme, že sociální pedagog na škole přispěje ke snižování počtu dětí v ústavní péči, sociálně vyloučených rodin a ke zlepšení výsledků ve vzdělávání.
Zadavatel: Hnutí STAČILO!
Zpracovatel: CIV CZ s.r.o
Vážená paní/vážený pane,
vřele Vám tímto děkujeme za Vaše rozhodnutí podpořit naši stranu Stačilo!
Samozřejmě Vás zařazujeme na náš mailing list a budeme Vás pravidelně informovat o našich aktivitách. Rovněž získáte právo účastnit se online konverzací s vedením naší strany, jakož i možnost zúčastnit se všech akcí, které bude naše strana pořádat.
Děkujeme Vám, že jste se rozhodl/a nám pomoci.
Budeme se těšit na viděnou na některé z námi pořádaných akcí.
Za vedení hnutí Stačilo!
Kateřina Konečná
Vážená paní/vážený pane,
vřele Vám tímto děkujeme za Vaše rozhodnutí přečíst si ebook Fialovy pohádky a tak podpořit naši stranu Stačilo!
Samozřejmě Vás zařazujeme na náš mailing list a budeme Vás pravidelně informovat o našich aktivitách. Rovněž získáte právo účastnit se online konverzací s vedením naší strany, jakož i možnost zúčastnit se všech akcí, které bude naše strana pořádat.
Děkujeme Vám, že jste se rozhodl/a nám pomoci.
Budeme se těšit na viděnou na některé z námi pořádaných akcí.
Za vedení hnutí Stačilo!
Kateřina Konečná